مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در منامه، پایتخت بحرین، گفت هر تصمیمی که در جریان روند مذاکرات برای توافق با ایران اتخاذ میشود، نباید با منافع شرکا و متحدان آمریکا در منطقه در تضاد باشد.
روبیو در دیدار با وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج اظهار داشت: ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که در تمامی تصمیمهایی که طی این روند مذاکراتی اتخاذ میشود، منافع شرکا و متحدان ما در منطقه همواره مورد توجه قرار گیرد.
او افزود: هیچ بخشی از این توافق بهگونهای پیش برده نمیشود که امنیت، ثبات یا شکوفایی هیچیک از شرکای ما در منطقه خلیج را تضعیف کند و همین موضوع، محور اصلی سفر امروز من به اینجا است.
وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن خواهان صلح در منطقه است، گفت: ما اکنون وارد مرحله تازهای میشویم؛ مرحلهای که امیدواریم به صلح منجر شود.
روبیو همچنین ابراز امیدواری کرد توافق با ایران به نتیجهای بسیار مثبت منتهی شود و گفت آمریکا در صورتی آماده همکاری با ایران است که تهران بر رفاه مردم خود تمرکز کند.
او تأکید کرد: ما توافقی خوب میخواهیم، توافقی واقعی میخواهیم، توافقی قابل راستیآزمایی میخواهیم و توافقی میخواهیم که به آن پایبندی وجود داشته باشد.
روبیو در بخش دیگری از سخنان خود گفت نباید به ایران اجازه داده شود از کشتیهای عبوری از تنگه هرمز عوارض دریافت کند و هشدار داد که چنین اقدامی میتواند به دیگر آبراهها نیز سرایت کند.
او گفت: آبراههای بینالمللی متعلق به هیچ دولت-ملتی نیستند. این یکی از اصول بنیادین جهان امروز است؛ اصلی که بدون آن، جهان دچار آشوب کامل خواهد شد.
روبیو افزود اگر دریافت پول برای استفاده از یک آبراه بینالمللی به دلیل نزدیکی آن به حریم سرزمینی یک کشور پذیرفته شود، این مسئله مانند یک بیماری مسری در سراسر جهان گسترش خواهد یافت.
























