به گزارش رسانههای ایران، محمدباقر قالیباف، رئیس هیئت مذاکرهکننده ایران و رئیس مجلس این کشور، هنگام بازگشت از مذاکرات سوئیس اعلام کرد: تنگه هرمز هرگز به شرایط پیش از جنگ بازنخواهد گشت و مطابق قوانین بینالمللی، توسط ایران اداره خواهد شد.
مذاکرات ایران و آمریکا روز دوشنبه در سوئیس برگزار شد. میانجیها اعلام کردند دو طرف پس از نخستین دور گفتوگوها برای پایان دادن به درگیریهایی که خاورمیانه را درگیر کرده، درباره ایجاد خطوط ارتباطی برای باز نگه داشتن مسیر حیاتی کشتیرانی در تنگه هرمز و همچنین پایان دادن به درگیریها در لبنان توافق کردهاند.
قالیباف در ویدیویی که در شبکههای اجتماعی منتشر شد، مذاکرات برگزارشده در بورگناشتاک سوئیس را دارای دستاوردهای خوب توصیف کرد و گفت که از نگاه او، این سفر دستاوردهای خوبی، بهویژه درباره موضوع تنگه، مباحث مربوط به لبنان، مسئله معافیت نفتی و آزادسازی داراییهای مسدودشده داشت.
آمریکا روز دوشنبه و پس از اعلام جیدی ونس، معاون رئیسجمهور این کشور، مبنی بر موافقت تهران با بازگشت بازرسان هستهای سازمان ملل به ایران، تحریمهای مربوط به نفت ایران را تعلیق کرد.
در چارچوب این توافق، تهران قرار است از بخشی از کاهش تحریمها از سوی واشنگتن و همچنین آزادسازی داراییهای مسدودشده برخوردار شود.
قالیباف با تأکید بر اینکه روند مذاکرات همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارد، افزود که مذاکرات هنوز در آغاز این مسیر قرار دارد.
رئیس هیئت مذاکرهکننده ایران در مسیر بازگشت از سوئیس، توقفی نیز در عمان داشت؛ کشوری که در کنار تنگه هرمز قرار دارد و در تحولات مربوط به این آبراه راهبردی نقش مهمی ایفا میکند.
تنگه هرمز که در آغاز جنگ از سوی ایران بسته شده بود، هفته گذشته پس از دستیابی واشنگتن و تهران به توافق، بازگشایی شد. با این حال، تهران روز شنبه اعلام کرد در واکنش به حملات اسرائیل در لبنان، این تنگه را بار دیگر بسته است.























