بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، پس از گفتوگو با مقامهای ارشد ایرانی در مسقط اعلام کرد که کشورش به حقوق بینالملل و عبور ایمن و بدون عوارض از تنگه هرمز متعهد است.
البوسعیدی در پیامی در شبکههای اجتماعی نوشت که در دیدار با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه این کشور، درباره تفاهمنامه اخیر ایران و آمریکا، بهویژه بند مربوط به تنگه هرمز، رایزنی شده است.
این گفتوگوها پس از ورود قالیباف و عراقچی به عمان انجام شد؛ سفری که با هدف بررسی نحوه مدیریت بلندمدت این آبراه راهبردی منطقهای صورت گرفته است.
وزیر امور خارجه عمان در این پیام تأکید کرد: ما بر پایبندی به حقوق بینالملل و عبور ایمن و بدون اخذ عوارض تأکید کردیم.
اظهارات البوسعیدی پس از آن مطرح شد که قطر و پاکستان، بهعنوان میانجیهای مذاکرات ایران و آمریکا، روز یکشنبه در بیانیهای مشترک از توافق طرفها برای ایجاد یک واحد کنترل منازعه خبر دادند. بر اساس این بیانیه، این مرکز با مشارکت آمریکا، ایران و لبنان و با تسهیلگری دو میانجی تشکیل میشود تا پایبندی به توقف حملات نظامی در لبنان در چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد تضمین شود.
آمریکا و ایران هفته گذشته تفاهمنامهای را از راه دور امضا کردند که بر اساس آن، یک بازه ۶۰ روزه برای ادامه مذاکرات و حل اختلافات آغاز شده است. سرنوشت ذخایر اورانیوم غنیشده ایران، برنامه هستهای این کشور و دیگر مسائل حلنشده از جمله محورهای این روند مذاکراتی اعلام شده است.
این سند ۱۴ بندی خواستار پایان فوری و دائمی تشدید تنشهای نظامی در همه جبههها، از جمله لبنان، لغو محاصره دریایی آمریکا علیه ایران و تضمین عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز شده است.
تنگه هرمز یکی از مهمترین آبراههای راهبردی جهان به شمار میرود و بخش قابل توجهی از تجارت انرژی و رفتوآمد کشتیهای تجاری از این مسیر انجام میشود.
























