دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در مراسمی در دفتر بیضی کاخ سفید به پرسشهای خبرنگاران درباره روند مذاکرات با ایران، وضعیت تنگه هرمز و تحولات منطقهای پاسخ داد.
ترامپ با بیان اینکه روند مربوط به ایران بهصورت مثبت پیش میرود، گفت: اگر ایران مفاد توافق را اجرا نکند یا رفتار مناسبی نداشته باشد، آنچه لازم باشد انجام خواهم داد.
او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا تهران اهرمی در برابر واشنگتن دارد یا نه، مدعی شد ایران متحمل خسارتهای سنگینی شده است. ترامپ گفت: نیروی دریایی آنها از بین رفته، نیروی هوایی آنها از بین رفته، رهبرشان کشته شده و اقتصادشان فروپاشیده است.
رئیسجمهور آمریکا همچنین ادعا کرد توانمندیهای نظامی ایران تا حد زیادی از بین رفته و سامانههای موشکی، پهپادی و پدافند هوایی این کشور نیز ضربات سنگینی خوردهاند.
ترامپ با اشاره به باز ماندن تنگه هرمز گفت: ما به دو نتیجه مهم دست یافتهایم؛ نخست اینکه تنگه باز است و باز خواهد ماند. دوم اینکه ایران هرگز به سلاح هستهای دست نخواهد یافت.
او با تأکید بر برتری نظامی آمریکا در منطقه افزود: ما کنترل کامل تنگه هرمز را در اختیار داریم. اگر ایران به توافق پایبند نماند یا رفتار مناسبی نداشته باشد، آنچه لازم باشد انجام خواهم داد.
ترامپ همچنین گفت به باور او، محاصره دریایی علیه ایران از حملات هوایی مؤثرتر است و در صورت لزوم، چنین اقدامی میتواند بهسرعت دوباره اعمال شود.
رئیسجمهور آمریکا اظهار داشت: تا زمانی که به ما احترام بگذارند، مشکلی نخواهیم داشت. او افزود اگر ایران به آمریکا احترام نگذارد، وضعیت میتواند تغییر کند.
ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، درباره ادامه حضور ارتش اسرائیل در لبنان بر تلاشها برای آتشبس و ثبات منطقهای گفت: من حلکننده مشکلات هستم؛ مشکلات را خیلی سریع حل میکنم.
او بدون انتقاد مستقیم از اظهارات نتانیاهو، از دیپلماسی مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، تمجید کرد و گفت دولت او توانایی حل مشکلات منطقه را دارد.
ترامپ همچنین مذاکرات سوئیس را موفقیتآمیز توصیف کرد و از اظهارات جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، در این مذاکرات تمجید کرد.























