منطقه‌
2 دقیقه خواندن
ونس: ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است
جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید ایران در چارچوب مذاکرات سوئیس با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور موافقت کرده است.
ونس: ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است
تصویر ماهواره‌ای از یک تأسیسات هسته‌ای در ایران / عکس: AP

جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد ایران با دعوت دوباره از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازگشت به این کشور موافقت کرده است.

ونس روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اقامتگاه بورگن‌اشتوک سوئیس، محل برگزاری مذاکرات ایران و آمریکا، گفت: ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بار دیگر به کشورشان دعوت کنند.

او این موضوع را نقطه عطفی مهم توصیف و اعلام کرد که این اقدام نخستین گام در مسیر پایان دائمی برنامه تسلیحات هسته‌ای در ایران است.

مذاکرات سوئیس نخستین مرحله از دوره مذاکرات دوماهه‌ای است که بر اساس توافق اولیه هفته گذشته تعیین شده است. پاکستان و قطر، به عنوان میانجی‌های این روند، اعلام کردند مذاکره‌کنندگان بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز توافق کرده‌اند.

بر اساس اعلام میانجی‌ها، گفت‌وگوهای فنی قرار است تا پایان هفته در بورگن‌اشتوک، مجموعه‌ای هتلی در مرکز سوئیس، ادامه یابد.

توافق نهایی با هدف پایان دادن به جنگی دنبال می‌شود که آمریکا و اسرائیل در ۲۸ فوریه آغاز کردند. این جنگ با حملات موشکی و پهپادی ایران در منطقه همراه شد و تردد در تنگه هرمز، یکی از مهم‌ترین آبراه‌های اقتصادی جهان، را مختل کرد.

مذاکره‌کنندگان قرار است درباره برخی از پیچیده‌ترین موضوعات در روابط چند دهه‌ای ایران و آمریکا؛ از جمله برنامه هسته‌ای تهران و وضعیت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران گفت‌وگو کنند.

بر اساس مفاد توافق اولیه هفته گذشته که مقام‌های آمریکایی منتشر کرده‌اند، ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را رقیق خواهد کرد. به گفته این مقام‌ها، این اقدام ممکن است از طریق رقیق‌سازی در داخل ایران و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآورد کرده است که ایران ۴۴۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد در اختیار داشته است؛ سطحی که به میزان مورد نیاز برای ساخت بمب نزدیک دانسته می‌شود.

ایران پس از حملات پیشین اسرائیل و آمریکا در ژوئن ۲۰۲۵، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به حالت تعلیق درآورد و بازرسان از آن زمان به این مواد دسترسی نداشته‌اند.

ونس گفت انتظار دارد گفت‌وگوها درباره بازگشت بازرسان به ایران به‌زودی آغاز شود. او افزود که این رایزنی‌ها ممکن است از همین روز دوشنبه یا دست‌کم در هفته جاری آغاز شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز یکشنبه در شبکه ایکس اعلام کرد که در بورگن‌اشتوک حضور دارد و با ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس، دیدار کرده است.

مرتبطTRT فارسی - در مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس چه تصمیماتی گرفته شد؟
اکسپلور
دیدار وزیران امور خارجه ایران و سوئیس پیش از مذاکرات ایران و آمریکا
مقام آمریکایی: محدودیت‌های سفر تیم ملی ایران در جام جهانی فعلاً پابرجا می‌ماند
ورود هیئت ایرانی و جی‌دی ونس به سوئیس برای دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا
دیدار اردوغان و رئیس‌جمهور رومانی در استانبول با تمرکز بر روابط دوجانبه و تحولات منطقه
ایران: تنگه هرمز به خاطر بدعهدی‌ آمریکا و حملات اسرائیل به لبنان بسته شد
قاهره میزبان چهارمین نشست وزرای امور خارجه ترکیه، مصر، پاکستان و عربستان سعودی
در حملات اسرائیل به جنوب لبنان پس از آغاز آتش‌بس، دست‌کم ۲۸ نفر کشته شدند
ترکیه برای اولین‌بار به یک عضو ناتو و اتحادیه اروپا کشتی جنگی صادر کرد
حملات جدید اسرائیل به غزه؛ دست‌کم ۵ فلسطینی کشته شدند
تداوم حملات اسرائیل به لبنان با وجود برقراری آتش‌بس
رئیس‌جمهور اردوغان و نخست‌وزیر سنگاپور بر گسترش همکاری‌های راهبردی و ثبات منطقه‌ای تأکید کردند
آکسیوس: ویتکاف و عراقچی برای گفت‌وگوها راهی سوئیس می‌شوند
امضای پروتکل جدید همکاری اقتصادی میان ترکیه و آلمان؛ هدف‌گذاری برای تجارت ۶۰ میلیارد دلاری
آتش‌بس اسرائیل و حزب‌الله؛ تلاش‌ها برای حفظ روند صلح در خاورمیانه
تأکید رئیس‌جمهور اردوغان بر نقش محوری ترکیه در حل بحران‌های منطقه‌ای