سیاست
2 دقیقه خواندن
کشورهای عضو بریکس حملات نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران را محکوم کردند
کشورهای عضو بریکس در بیانیه‌ای مشترک، حملات نظامی علیه ایران را محکوم و آن را ناقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل توصیف کردند.
کشورهای عضو بریکس حملات نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران را محکوم کردند
هفدهمین نشست سالانه بریکس در ریودوژانیرو، برزیل / عکس: AP / AP

سران کشورهای عضو بریکس در نشست روز یکشنبه ۶ جولای در ریودوژانیرو با صدور بیانیه‌ای مشترک، حملات نظامی صورت گرفته علیه ایران از تاریخ ۱۳ ژوئن را محکوم کردند.

کشورهای عضو بریکس، این حملات را نقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد توصیف کرده و نسبت به تبعات امنیتی آن در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده تا موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

بیانیه بریکس همچنین بر ضرورت حفظ ایمنی تأسیسات هسته‌ای تأکید کرده و حملات علیه زیرساخت‌های غیرنظامی و تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای تحت پادمان کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را نگران‌کننده توصیف کرده است.

مرتبطTRT Global - هاکان فیدان به نمایندگی از رئیس‌جمهور ترکیه در نشست بریکس شرکت می‌کند

در این بیانیه آمده است: ما نگرانی خود را از حملات علیه زیرساخت‌های غیرنظامی و تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای که تحت پادمان کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارند، اعلام می‌کنیم و بر لزوم رعایت کامل اصول ایمنی و پادمان‌های هسته‌ای برای حفاظت از مردم و محیط‌زیست تأکید داریم.

در ادامه، اعضای بریکس حمایت خود را از راهکارهای دیپلماتیک برای حل بحران‌های منطقه‌ای اعلام کرده و از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند که این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در ادامه بیانیه آمده است: در این چارچوب، بار دیگر حمایت خود را از رویکردهای دیپلماتیک برای پرداختن به چالش‌های منطقه‌ای اعلام می‌کنیم و از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

درگیری میان ایران و اسرائیل از ۱۳ ژوئن آغاز شد. اسرائیل در این روز حملاتی را به مواضع نظامی، هسته‌ای و غیرنظامی ایران انجام داد که به گفته وزارت بهداشت ایران، منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۹۳۵ نفر و زخمی‌شدن ۵۳۳۲ تن شد.

در پی این حملات، ایران نیز اقدام به پرتاب موشک و پهپاد به سمت اهدافی در اسرائیل کرد. بر اساس گزارش‌ها، در پاسخ ایران دست‌کم ۲۹ نفر کشته و بیش از ۳۴۰۰ نفر مجروح شدند. این دور از درگیری‌ها در ۲۴ ژوئن با میانجی‌گری ایالات متحده و اعلام آتش‌بس، پایان یافت.

مرتبطTRT Global - وزرای اقتصاد بریکس خواستار اصلاح ساختاری در صندوق بین‌المللی پول شدند

اکسپلور
سفر وزیر کشور پاکستان به تهران برای ارائه پیشنهادهای جدید در روند میانجی‌گری میان ایران و آمریکا
ترامپ: به‌زودی موضوع ایران را پشت سر خواهیم گذاشت
امینه اردوغان: پسماند صفر یکی از ارکان اصلی اقدام اقلیمی است
آمریکا سطح تهدید جاسوسی اسرائیل علیه مقام‌های واشنگتن را بالا برد
اردوغان بر ضرورت شکل‌گیری نظام اقتصادی عادلانه برای جلوگیری از بحران‌های مالی تأکید کرد
نظرسنجی پیو: اکثریت مردم در ۳۶ کشور دیدگاهی منفی نسبت به اسرائیل دارند
ترکیه و کره جنوبی بر گسترش همکاری راهبردی در بخش‌های کلیدی تأکید کردند
وزیر امور خارجه ترکیه: اولویت جامعه جهانی باید توقف تجاوزهای اسرائیل باشد
مجلس نمایندگان آمریکا طرح کمک ۱.۸ میلیارد دلاری به اوکراین و تشدید تحریم‌های روسیه را تصویب کرد
پوتین از آمادگی مسکو برای مصالحه در مذاکرات صلح با اوکراین خبر داد
ترکیه تصویب شهرک‌سازی جدید اسرائیل در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد
زلنسکی از پوتین برای مذاکرات مستقیم در یک کشور بی‌طرف دعوت کرد
تاکید عراقچی بر مدیریت مشترک تنگه هرمز توسط ایران و عمان بر اساس حقوق بین‌الملل
ترامپ: در صورت توافق با ایران، احتمال دیدار با رهبر این کشور وجود دارد
رئیس‌جمهور اردوغان بر تداوم توسعه روابط ترکیه با کشورهای آفریقایی بر پایه شراکت برابر تأکید کرد