سیاست
2 دقیقه خواندن
کشورهای عضو بریکس حملات نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران را محکوم کردند
کشورهای عضو بریکس در بیانیه‌ای مشترک، حملات نظامی علیه ایران را محکوم و آن را ناقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل توصیف کردند.
کشورهای عضو بریکس حملات نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران را محکوم کردند
هفدهمین نشست سالانه بریکس در ریودوژانیرو، برزیل / عکس: AP / AP

سران کشورهای عضو بریکس در نشست روز یکشنبه ۶ جولای در ریودوژانیرو با صدور بیانیه‌ای مشترک، حملات نظامی صورت گرفته علیه ایران از تاریخ ۱۳ ژوئن را محکوم کردند.

کشورهای عضو بریکس، این حملات را نقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد توصیف کرده و نسبت به تبعات امنیتی آن در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده تا موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

بیانیه بریکس همچنین بر ضرورت حفظ ایمنی تأسیسات هسته‌ای تأکید کرده و حملات علیه زیرساخت‌های غیرنظامی و تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای تحت پادمان کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را نگران‌کننده توصیف کرده است.

مرتبطTRT Global - هاکان فیدان به نمایندگی از رئیس‌جمهور ترکیه در نشست بریکس شرکت می‌کند

در این بیانیه آمده است: ما نگرانی خود را از حملات علیه زیرساخت‌های غیرنظامی و تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای که تحت پادمان کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارند، اعلام می‌کنیم و بر لزوم رعایت کامل اصول ایمنی و پادمان‌های هسته‌ای برای حفاظت از مردم و محیط‌زیست تأکید داریم.

در ادامه، اعضای بریکس حمایت خود را از راهکارهای دیپلماتیک برای حل بحران‌های منطقه‌ای اعلام کرده و از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند که این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در ادامه بیانیه آمده است: در این چارچوب، بار دیگر حمایت خود را از رویکردهای دیپلماتیک برای پرداختن به چالش‌های منطقه‌ای اعلام می‌کنیم و از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

درگیری میان ایران و اسرائیل از ۱۳ ژوئن آغاز شد. اسرائیل در این روز حملاتی را به مواضع نظامی، هسته‌ای و غیرنظامی ایران انجام داد که به گفته وزارت بهداشت ایران، منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۹۳۵ نفر و زخمی‌شدن ۵۳۳۲ تن شد.

در پی این حملات، ایران نیز اقدام به پرتاب موشک و پهپاد به سمت اهدافی در اسرائیل کرد. بر اساس گزارش‌ها، در پاسخ ایران دست‌کم ۲۹ نفر کشته و بیش از ۳۴۰۰ نفر مجروح شدند. این دور از درگیری‌ها در ۲۴ ژوئن با میانجی‌گری ایالات متحده و اعلام آتش‌بس، پایان یافت.

مرتبطTRT Global - وزرای اقتصاد بریکس خواستار اصلاح ساختاری در صندوق بین‌المللی پول شدند

اکسپلور
ترکیه: از آغاز جنگ ایران ۱۱ کشتی متعلق به مالکان ترک با عبور ایمن از تنگه هرمز خارج شدند
ترکیه روند تصویب داخلی توافق‌نامه اقتصاد دیجیتال سازمان دولت‌های ترک را تکمیل کرد
آمریکا برای نظارت بر آتش‌بس لبنان یک مکانیسم نظارتی ایجاد کرد
آمریکا برای صادرات نفت ایران مجوز ۶۰ روزه صادر کرد
گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور اردوغان و نخست‌وزیر عراق؛ تأکید بر تقویت روابط دوجانبه
ترامپ: کاهش تحریم‌های ایران به نفع کشاورزان آمریکایی خواهد بود
رسانه‌های اسرائیلی: آمریکا مجوز «اقدام بدون محدودیت» اسرائیل در لبنان را لغو کرد
ترکیه خواستار کاهش تنش‌ها در دریای سیاه پس از حمله به کشتی باری شد
عمان بر عبور ایمن و بدون عوارض از تنگه هرمز تأکید کرد
اسرائیل در مذاکرات مورد حمایت آمریکا، کنترل مناطقی در جنوب لبنان را واگذار می‌کند
تماس تلفنی اردوغان و پزشکیان؛ تأکید بر حمایت از مذاکرات ایران و آمریکا
رئیس‌جمهور اردوغان: آنکارا با نشست‌های ناتو و سازمان دولت‌های ترک در دیپلماسی جهانی برجسته‌تر می‌شود
نخست‌وزیر قطر: در ارزیابی مذاکرات ایران و آمریکا باید محتاط بود
ونس: ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است
نظرسنجی: ۷۸ درصد آمریکایی‌ها از پایان درگیری میان آمریکا و ایران حمایت می‌کنند