منطقه‌
2 دقیقه خواندن
فرانسه: اگر ایران تا پایان آگوست همکاری با آژانس را از سرنگیرد، مکانیزم ماشه فعال می‌شود
وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که تروئیکای اروپایی تا ۳۱ آگوست سال جاری به ایران فرصت داده‌اند تا همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد؛ در غیر این‌صورت، مکانیسم ماشه علیه ایران فعال خواهد شد.
فرانسه: اگر ایران تا پایان آگوست همکاری با آژانس را از سرنگیرد، مکانیزم ماشه فعال می‌شود
ژان نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه / عکس: Reuters / Reuters

ژان نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۵ جولای، در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، در گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت به تداوم وضعیت فعلی دررابطه‌ با برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد و گفت: ما خواهان بازگشت فوری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و آغاز یک مسیر دیپلماتیک هستیم که بتواند به توافقی جامع با نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده تهران منجر شود.

 وی با اشاره به آنچه نقض تعهدات برجامی ایران خواند، تصریح کرد: ایران تعهداتی را که ده سال پیش در جریان توافق هسته‌ای پذیرفته بود، زیر پا گذاشته است؛ ازاین‌رو، فرانسه و دو کشور اروپایی دیگر عضو برجام یعنی بریتانیا و آلمان، این حق را دارند که تحریم‌های بین‌المللی پیشین در حوزه‌های تسلیحاتی، مالی و فناوری هسته‌ای را بازگردانند.

 وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد: در صورت عدم تغییر رفتار تهران، مکانیسم ماشه حداکثر تا پایان آگوست فعال خواهد شد.

وی با ادعای اینکه شهروندان فرانسوی بازداشت‌شده در ایران گروگان گرفته شده‌اند، خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط آن‌ها شد.

بارو با اشاره به اینکه سه کشور اروپایی عضو برجام دیگر زمان زیادی برای منتظر ماندن به این مسئله ندارند، افزود: اگر ایران تا موعد مقرر پیشرفتی در زمینه احیای توافق هسته‌ای نداشته باشد، ما با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، زمینه بازگشت تمامی تحریم‌های لغو شده را فراهم خواهیم کرد؛ از جمله تحریم‌های بانکی، مالی و تسلیحاتی که بر اساس توافق هسته‌ای لغو شده بودند.

در همین حال، مقامات ایران در واکنش به این مواضع بارها نسبت به فعال‌سازی مکانیسم ماشه هشدار داده‌اند.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز گذشته اعلام کرد که در صورت فعال‌سازی این مکانیسم، ایران پاسخ قاطع و متناسبی خواهد داد.

دولت ایران در حال حاضر بخشی از همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تعلیق کرده و بعد از محقق شدن شرایطی از جمله به ‌رسمیت‌ شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم در داخل و تأمین امنیت تأسیسات هسته‌ای تحت نظارت شورای‌ عالی امنیت ملی ایران، درباره ادامه این همکاری تصمیم‌گیری خواهد کرد.

مرتبطTRT Global - پزشکیان: اسرائیل به دنبال تضعیف و انشقاق در صفوف مسلمانان است

اکسپلور
ونس: ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است
نظرسنجی: ۷۸ درصد آمریکایی‌ها از پایان درگیری میان آمریکا و ایران حمایت می‌کنند
استارمر از نخست‌وزیری بریتانیا کناره‌گیری کرد
در مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس چه تصمیماتی گرفته شد؟
پیروزی نامزد راست‌گرای مورد حمایت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا
تشدید خشونت در کرانه باختری اشغالی؛ دو فلسطینی کشته شدند
سرنگونی ده‌ها پهپاد بر فراز مسکو؛ اعمال محدودیت‌های امنیتی در کریمه
انفجار در تأسیسات گازی قطر ۵۴ زخمی و ۱۸ مفقود بر جای گذاشت
ایران با تساوی برابر بلژیک شانس صعود از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۶ را حفظ کرد
بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس
ادامه مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس با تمرکز بر برنامه هسته‌ای و لبنان
قالیباف در واکنش به تهدیدهای ترامپ: نیروهای مسلح ایران آماده پاسخ هستند
فیدان: اسرائیل ممکن است در روند اجرای تفاهم‌نامه آمریکا و ایران خرابکاری کند
ترامپ: اگر ایران نیروهای نیابتی خود را متوقف نکند، شدیدتر حمله می‌کنیم
حمایت ترکیه، مصر، پاکستان و عربستان از تفاهم آمریکا و ایران و تشکیل کشور مستقل فلسطین