منطقه‌
3 دقیقه خواندن
گروسی: سطح فعالیت‌های بازرسی در ایران کاهش یافته است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که بازرسان این نهاد در حال حاضر به‌صورت دائمی در ایران مستقر نیستند و سطح فعالیت‌های بازرسی کاهش یافته؛ موضوعی که هم‌زمان با اختلافات اخیر پیرامون قطعنامه شورای حکام مطرح می‌شود.
گروسی: سطح فعالیت‌های بازرسی در ایران کاهش یافته است
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی / عکس: AP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که در مقطع کنونی بازرسان آژانس حضور دائمی در ایران ندارند.

وی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری روسی، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فعلی حضور بازرسان گفت: در حال حاضر حضور ندارند.

گروسی با تأکید بر اینکه این وضعیت به معنای خروج آژانس از ایران نیست، توضیح داد: در حال حاضر حجم فعالیت‌های بازرسی کاهش یافته است. ما بازرسان را زمانی اعزام می‌کنیم که نیاز به انجام مأموریت مشخصی باشد و پس از پایان کار بازمی‌گردند. قبلاً حجم همکاری‌ها به‌گونه‌ای بود که همواره چهار، پنج یا حتی ۱۰ نفر از کارکنان آژانس را در حال جابه‌جایی میان سایت‌ها می‌دیدید. امروز شرایط متفاوت است.

شورای حکام آژانس در ۲۰ نوامبر قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد بدون تأخیر درباره وضعیت ذخایر اورانیوم غنی‌شده و همچنین تأسیسات هسته‌ای که هدف حمله قرار گرفته‌اند، اطلاع‌رسانی کند.

رضا نجفی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پیش‌تر اعلام کرده بود که تهران این قطعنامه را غیرسازنده و سیاسی می‌داند.

بر اساس گزارش‌ها، ایران در تاریخ ۲۰ نوامبر به طور رسمی پایان اجرای توافق قاهره با آژانس را اعلام کرد؛ توافقی که در ماه سپتامبر در مصر میان دو طرف منعقد شده و چارچوب همکاری دوجانبه را باتوجه‌به حملات صورت‌گرفته به تأسیسات هسته‌ای ایران مشخص می‌کرد.

بااین‌حال، پس از فعال‌شدن دوباره قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم‌ها، ایران از این توافق خارج شد. تهران درعین‌حال اعلام کرده آمادگی بررسی پیشنهادهای جدید برای دستیابی به توافق دیگری با آژانس را دارد و تعیین فرمت همکاری‌های آینده را به شورای‌عالی امنیت ملی سپرده است.

این توافق همکاری پس از آن تدوین شد که ایران در ماه جولای قانونی را به تصویب رساند که سطح همکاری با آژانس را محدود می‌کرد و از جمله احتمال اخراج بازرسان را در بر داشت. در پی آن، بازرسانی که بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برخی سایت‌ها نظارت می‌کردند، کشور را ترک کردند.

با وجود این تحولات، کارکنان آژانس در پاییز سال جاری از برخی تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید داشته‌اند؛ از جمله رآکتور تحقیقاتی تهران که در حوزه پزشکی هسته‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد و همچنین نیروگاه بوشهر که با مشارکت روسیه در حال ساخت است. بنا بر گزارش‌ها، آخرین بازدید در اوایل نوامبر انجام شده است.

در مقابل، طبق این گزارش، سایر تأسیسات از جمله سایت‌های نطنز، اصفهان و فردو که در جریان حملات نظامی آمریکا و اسرائیل هدف قرار گرفته‌اند، تاکنون مورد بازدید نمایندگان آژانس قرار نگرفته‌اند.

مرتبطTRT فارسی - نشست شورای امنیت درباره ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ با وجود مخالفت روسیه و چین برگزار می‌شود

 

اکسپلور
ایران و عمان برای تشکیل کمیته مشترک درباره تنگه هرمز توافق کردند
ترامپ: دارایی‌های آزادشده ایران فقط برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی قابل استفاده خواهد بود
پایان مذاکرات فنی ایران و آمریکا در سوئیس با میانجیگری قطر و پاکستان
ایران پس از اعلام تفاهم با آمریکا ۳۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده است
ترامپ: اگر ایران به توافق پایبند نباشد، اقدام لازم را انجام می‌دهم
قالیباف: تنگه هرمز تحت مدیریت ایران اداره خواهد شد
ترکیه: از آغاز جنگ ایران ۱۱ کشتی متعلق به مالکان ترک با عبور ایمن از تنگه هرمز خارج شدند
ترکیه روند تصویب داخلی توافق‌نامه اقتصاد دیجیتال سازمان دولت‌های ترک را تکمیل کرد
آمریکا برای نظارت بر آتش‌بس لبنان یک مکانیسم نظارتی ایجاد کرد
آمریکا برای صادرات نفت ایران مجوز ۶۰ روزه صادر کرد
گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور اردوغان و نخست‌وزیر عراق؛ تأکید بر تقویت روابط دوجانبه
ترامپ: کاهش تحریم‌های ایران به نفع کشاورزان آمریکایی خواهد بود
رسانه‌های اسرائیلی: آمریکا مجوز «اقدام بدون محدودیت» اسرائیل در لبنان را لغو کرد
ترکیه خواستار کاهش تنش‌ها در دریای سیاه پس از حمله به کشتی باری شد
عمان بر عبور ایمن و بدون عوارض از تنگه هرمز تأکید کرد