منطقه‌
3 دقیقه خواندن
قالیباف ادعای آمریکا درباره نحوه هزینه‌کرد دارایی‌های آزادشده ایران را رد کرد
رئیس مجلس ایران، با انتقاد از سیاست‌های واشنگتن، ادعای مقامات آمریکایی درباره نحوه هزینه‌کرد دارایی‌های آزادشده ایران را رد کرد.
قالیباف ادعای آمریکا درباره نحوه هزینه‌کرد دارایی‌های آزادشده ایران را رد کرد
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران / عکس: AA

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور، روز پنجشنبه ۲۵ ژوئن در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ادعای آمریکا مبنی بر استفاده از دارایی‌های آزادشده ایران برای خرید محصولات کشاورزی آمریکا را «نادرست» خواند و با انتقاد از سیاست‌های واشنگتن نوشت: تنها محصولی که ما برداشت می‌کنیم، همان چیزی است که شما سال‌ها پیش کاشته‌اید: دهه‌ها بی‌اعتمادی.

وی با اشاره به سالها بی‌اعتمادی ایران به آمریکا افزود: این محصول (بی‌اعتمادی) کاملاً ارگانیک، فراوان و بومی است، اما ظاهراً آمریکا فقط سویای تراریخته و وعده‌های عمل‌نشده و حرف‌های بی‌ارزش صادر می‌کند.

اظهارات قالیباف پس از آن مطرح شد که اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری آمریکا، بار دیگر اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را تکرار کرد و مدعی شد بخش عمده‌ای از دارایی‌های آزادشده ایران برای خرید مواد غذایی و دارو از آمریکا هزینه خواهد شد. با این حال، ایران تأکید کرده است که پس از آزادسازی این دارایی‌ها، تنها تهران درباره نحوه هزینه‌کرد آن‌ها تصمیم خواهد گرفت.

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی ایران، واشنگتن در چارچوب توافق در حال مذاکره با تهران، با آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران و تعلیق موقت تحریم‌های صادرات نفت ایران موافقت کرده است.

در مقابل، جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد این دارایی‌ها هنوز آزاد نشده‌اند و در صورت آزادسازی نیز اجازه استفاده از آن‌ها برای «تأمین مالی تروریسم» داده نخواهد شد و این منابع می‌توانند برای خرید کالاهای آمریکایی، از جمله سویا، مورد استفاده قرار گیرند.

ونس همچنین گفت جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، با همکاری قطر به‌عنوان یکی از میانجی‌های مذاکرات، راهکاری برای جلوگیری از سوءاستفاده از این دارایی‌ها ارائه کرده است. به گفته او، در صورت آزادسازی این منابع، واشنگتن و دوحه بر روند آزادسازی آن‌ها نظارت خواهند داشت.

در مقابل، علی بحرینی، سفیر ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، این ادعا را رد کرد و گفت ایران تنها کشوری است که درباره نحوه استفاده از دارایی‌های خود تصمیم می‌گیرد و هیچ کشور دیگری در تصمیم‌گیری یا روند استفاده از این منابع نقشی نخواهد داشت.

بحرینی همچنین اعلام کرد دارایی‌های ایران «به‌زودی» آزاد خواهد شد و افزود بخشی از این منابع در قطر نگهداری می‌شود. وی تصریح کرد نقش آمریکا و قطر صرفاً به انجام ترتیبات فنی لازم برای آزادسازی این دارایی‌ها محدود است و این دو کشور در نحوه هزینه‌کرد آن‌ها هیچ نقشی نخواهند داشت.

موضوع آزادسازی دارایی‌های ایران بخشی از یادداشت تفاهمی است که هفته گذشته میان تهران و واشنگتن امضا شد و زمینه را برای آغاز مذاکرات ۶۰ روزه درباره برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها فراهم کرده است.

مرتبطTRT فارسی - ایران از آمریکا خواست از تفسیرهای مغایر با متن یادداشت تفاهم خودداری کند
اکسپلور
سفر روبیو به کشورهای حوزه خلیج برای رایزنی درباره توافق ایران و نگرانی متحدان
وزیر خارجه آمریکا: تعامل با لبنان مستقل از مذاکرات مربوط به اسرائیل دنبال خواهد شد
آغاز برنامه‌های پایتخت فرهنگی جهان ترک ۲۰۲۶ در اندیجان
تأکید رئیس‌جمهور لهستان بر ضرورت همکاری‌های دفاعی با ترکیه
آغاز روند تخلیه ۱۱ هزار دریانورد گرفتار در تنگه هرمز
ایران ادعای الزام به خرید کالاهای آمریکایی با دارایی‌های آزادشده را رد کرد
مجلس سنای آمریکا طرح توقف جنگ علیه ایران را تصویب کرد
پزشکیان: برنامه موشکی ایران موضوع مذاکره نبوده و نخواهد بود
رئیس‌جمهور اردوغان بر تقویت همکاری‌های ترکیه و لهستان به‌عنوان دو متحد ناتو تأکید کرد
ایران و عمان برای تشکیل کمیته مشترک درباره تنگه هرمز توافق کردند
ترامپ: دارایی‌های آزادشده ایران فقط برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی قابل استفاده خواهد بود
پایان مذاکرات فنی ایران و آمریکا در سوئیس با میانجیگری قطر و پاکستان
ایران پس از اعلام تفاهم با آمریکا ۳۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده است
ترامپ: اگر ایران به توافق پایبند نباشد، اقدام لازم را انجام می‌دهم
قالیباف: تنگه هرمز تحت مدیریت ایران اداره خواهد شد