محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران و مذاکرهکننده ارشد این کشور، روز پنجشنبه ۲۵ ژوئن در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ادعای آمریکا مبنی بر استفاده از داراییهای آزادشده ایران برای خرید محصولات کشاورزی آمریکا را «نادرست» خواند و با انتقاد از سیاستهای واشنگتن نوشت: تنها محصولی که ما برداشت میکنیم، همان چیزی است که شما سالها پیش کاشتهاید: دههها بیاعتمادی.
وی با اشاره به سالها بیاعتمادی ایران به آمریکا افزود: این محصول (بیاعتمادی) کاملاً ارگانیک، فراوان و بومی است، اما ظاهراً آمریکا فقط سویای تراریخته و وعدههای عملنشده و حرفهای بیارزش صادر میکند.
اظهارات قالیباف پس از آن مطرح شد که اسکات بسنت، وزیر خزانهداری آمریکا، بار دیگر اظهارات دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا را تکرار کرد و مدعی شد بخش عمدهای از داراییهای آزادشده ایران برای خرید مواد غذایی و دارو از آمریکا هزینه خواهد شد. با این حال، ایران تأکید کرده است که پس از آزادسازی این داراییها، تنها تهران درباره نحوه هزینهکرد آنها تصمیم خواهد گرفت.
بر اساس گزارش رسانههای دولتی ایران، واشنگتن در چارچوب توافق در حال مذاکره با تهران، با آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از داراییهای مسدودشده ایران و تعلیق موقت تحریمهای صادرات نفت ایران موافقت کرده است.
در مقابل، جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، اعلام کرد این داراییها هنوز آزاد نشدهاند و در صورت آزادسازی نیز اجازه استفاده از آنها برای «تأمین مالی تروریسم» داده نخواهد شد و این منابع میتوانند برای خرید کالاهای آمریکایی، از جمله سویا، مورد استفاده قرار گیرند.
ونس همچنین گفت جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، با همکاری قطر بهعنوان یکی از میانجیهای مذاکرات، راهکاری برای جلوگیری از سوءاستفاده از این داراییها ارائه کرده است. به گفته او، در صورت آزادسازی این منابع، واشنگتن و دوحه بر روند آزادسازی آنها نظارت خواهند داشت.
در مقابل، علی بحرینی، سفیر ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، این ادعا را رد کرد و گفت ایران تنها کشوری است که درباره نحوه استفاده از داراییهای خود تصمیم میگیرد و هیچ کشور دیگری در تصمیمگیری یا روند استفاده از این منابع نقشی نخواهد داشت.
بحرینی همچنین اعلام کرد داراییهای ایران «بهزودی» آزاد خواهد شد و افزود بخشی از این منابع در قطر نگهداری میشود. وی تصریح کرد نقش آمریکا و قطر صرفاً به انجام ترتیبات فنی لازم برای آزادسازی این داراییها محدود است و این دو کشور در نحوه هزینهکرد آنها هیچ نقشی نخواهند داشت.
موضوع آزادسازی داراییهای ایران بخشی از یادداشت تفاهمی است که هفته گذشته میان تهران و واشنگتن امضا شد و زمینه را برای آغاز مذاکرات ۶۰ روزه درباره برنامه هستهای ایران و رفع تحریمها فراهم کرده است.
























