سیاست
2 دقیقه خواندن
زیان ۲۴۸ میلیون دلاری فرودگاه بن‌گوریون در پی استقرار هواپیماهای نظامی آمریکا
مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند حضور ده‌ها فروند هواپیمای سوخت‌رسان نظامی آمریکا در فرودگاه بن‌گوریون طی دو ماه گذشته ۷۰۰ میلیون شِکِل زیان به همراه داشته و ظرفیت عملیاتی این فرودگاه را به یک‌سوم کاهش داده است.
زیان ۲۴۸ میلیون دلاری فرودگاه بن‌گوریون در پی استقرار هواپیماهای نظامی آمریکا
فرودگاه بین‌المللی بن گوریون / عکس: AP

مقام‌های اسرائیلی از خسارت‌های مالی گسترده به فرودگاه بن‌گوریون در پی استقرار هواپیماهای نظامی آمریکا خبر داده و هشدار داده‌اند که در صورت ادامه وضعیت کنونی، میزان زیان‌ها ممکن است به میلیاردها دلار برسد.

شارون کدمی، مدیرکل سازمان فرودگاه‌های اسرائیل، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که فرودگاه بن‌گوریون در حال حاضر تنها با یک‌سوم ظرفیت عملیاتی خود فعالیت می‌کند. به گفته وی، حضور هواپیماهای سوخت‌رسان نظامی آمریکا موجب شده حدود ۷۰ درصد از فعالیت‌های این فرودگاه به دلیل اشغال فضا و منابع موجود محدود شود.

کدمی در اظهاراتی که از سوی شبکه کان اسرائیل منتشر شد، گفت: ما تنها از یک‌سوم ظرفیت عملیاتی فرودگاه استفاده می‌کنیم.

وی همچنین افزود که ما به مرز توانایی‌های خود رسیده‌ایم و هشدار داد که در روزهای آینده لغو پروازهای بیشتری اعلام خواهد شد.

مدیرکل سازمان فرودگاه‌های اسرائیل میزان خسارت واردشده به این نهاد طی دو ماه گذشته را ۷۰۰ میلیون شِکِل، معادل حدود ۲۴۸ میلیون دلار، اعلام کرد و گفت در صورت تداوم شرایط فعلی، این زیان‌ها می‌تواند به میلیاردها دلار افزایش یابد.

کدمی همچنین اظهار داشت که مسئولان فرودگاه پیش‌تر انتظار داشتند شمار مسافران عبوری از فرودگاه بن‌گوریون در سال جاری به ۱۸ میلیون نفر برسد، اما برآوردهای فعلی نشان می‌دهد این رقم احتمالاً از ۱۵ میلیون نفر فراتر نخواهد رفت.

وی افزود شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز در آینده نزدیک فعالیت خود را در این فرودگاه از سر نخواهند گرفت و تا سه میلیون مسافر ممکن است از اختلال‌ها و لغو پروازها تأثیر بپذیرند.

فرودگاه بن‌گوریون که در نزدیکی تل‌آویو قرار دارد، اصلی‌ترین دروازه هوایی بین‌المللی اسرائیل به شمار می‌رود. بنا بر گزارش‌ها، در حال حاضر ده‌ها فروند هواپیمای سوخت‌رسان آمریکایی در این فرودگاه مستقر هستند.

اوایل ماه جاری نیز رسانه‌های اسرائیلی به نقل از شموئل زکای، رئیس سازمان هوانوردی کشوری اسرائیل، گزارش داده بودند که حضور هواپیماهای نظامی آمریکا در فرودگاه بن‌گوریون موجب اختلال گسترده در پروازهای غیرنظامی، تأخیر در بازگشت شرکت‌های هواپیمایی خارجی و افزایش قیمت بلیت‌ها شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، زکای در گفت‌وگو با میری رگو، وزیر حمل‌ونقل اسرائیل، هشدار داده بود که فرودگاه بن‌گوریون به یک فرودگاه نظامی با فعالیت محدود غیرنظامی تبدیل شده است و این وضعیت به شرکت‌های هواپیمایی داخلی آسیب وارد می‌کند.

مرتبطTRT فارسی - نتانیاهو به ارتش اسرائیل دستور داد ۷۰ درصد خاک غزه را تصرف کند

 

اکسپلور
اداره طالبان: حملات هوایی پاکستان به سه ولایت افغانستان دست‌کم ۱۳ کشته بر جای گذاشت
ایران: در واکنش به حملات آمریکا، ۲۱ هدف آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار گرفت
ترکیه توافق‌نامه میزبانی کاپ ۳۱ را امضا کرد
وزیر امور خارجه ایران: نیروهای ما هیچ حمله یا تهدیدی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند
حملات هوایی ارتش آمریکا به جنوب ایران
رئیس‌جمهور اردوغان بر تبدیل شدن ترکیه به یک بازیگر تعیین‌کننده تأکید کرد
رودریگز پس از دیدار با اردوغان از رویکرد دوستانه رئیس‌جمهور ترکیه قدردانی کرد
تداوم حملات اسرائیل به جنوب لبنان؛ ۱۳ نفر کشته شدند
حضور فیدان در نشست سران جنوب شرق اروپا به نمایندگی از رئیس‌جمهور اردوغان
توافق ترکیه و کانادا برای آغاز رایزنی‌های تجارت آزاد
ترامپ: توافق با ایران ممکن است طی دو یا سه روز آینده حاصل شود
اختلاف رویکرد ترامپ و نتانیاهو درباره مواجهه با ایران
رئیس مجلس ایران: معادلهٔ آتش‌‌بس روی کاغذ را بر هم زدیم
مسکو بر راه‌حل دوکشوری و مذاکرات مستقیم فلسطینیان و اسرائیل تأکید کرد
ترامپ: آمریکا ظرف دو هفته «پیروزی کامل» بر ایران را اعلام خواهد کرد