منطقه‌
3 دقیقه خواندن
وزیر خارجه ایران: پس از تجربه‌ای بسیار تلخ، مذاکره با آمریکا دیگر در دستور کار نیست
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد تهران پس از تجربه‌ای بسیار تلخ در مذاکره با ایالات متحده، دیگر ازسرگیری مذاکرات با واشنگتن را در دستور کار ندارد.
وزیر خارجه ایران: پس از تجربه‌ای بسیار تلخ، مذاکره با آمریکا دیگر در دستور کار نیست
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران / عکس: Reuters

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد پس از تجربه‌ای بسیار تلخ در مذاکره با آمریکا، احتمال ازسرگیری مذاکرات با ایالات متحده منتفی است.

عراقچی در گفت‌وگویی با رسانه‌ها در روز دوشنبه، در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا مجتبی خامنه‌ای، رهبر جدید ایران، ممکن است از گفت‌وگوهای مجدد یا آتش‌بس استقبال کند، گفت برای اظهار نظر در این باره هنوز زود است.

او گفت: اما فکر نمی‌کنم موضوع گفت‌وگو با آمریکایی‌ها یا مذاکره دوباره با آمریکایی‌ها دیگر در دستور کار ما باشد، زیرا همان‌طور که می‌دانید تجربه بسیار تلخی از گفت‌وگو با آمریکایی‌ها داریم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه به درگیری ۱۲ روزه در ماه ژوئن گذشته اشاره کرد؛ زمانی که نیروهای اسرائیل و ایالات متحده در حالی که مذاکرات میان تهران و واشنگتن در جریان بود، تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دادند.

عراقچی همچنین به تازه‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو در اواخر ماه فوریه اشاره کرد و گفت هر دو طرف این گفت‌وگوها را که با میانجیگری عمان انجام شد، «سازنده» توصیف کرده بودند.

او افزود: اما باز هم، پس از سه دور مذاکره و در حالی که خود تیم آمریکایی در مذاکرات گفته بود پیشرفت بزرگی حاصل شده است، با این حال تصمیم گرفتند به ما حمله کنند.

وی گفت: بنابراین فکر نمی‌کنم دیگر گفت‌وگو با آمریکایی‌ها در دستور کار ما قرار داشته باشد.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اختلال در بازارهای جهانی نفت نیز اظهار داشت ایران مسئول کاهش تولید و انتقال نفت نیست. او گفت: این تقصیر ما نیست. این برنامه ما نیست.

به گفته عراقچی، این اختلال‌ها در نتیجه حملاتی است که از سوی اسرائیل و ایالات متحده انجام شده است. وی افزود این حملات باعث شده منطقه بیش از پیش بی‌ثبات و ناامن شود.

عراقچی گفت: به همین دلیل است که نفتکش‌ها و کشتی‌ها از عبور از تنگه هرمز هراس دارند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین اتهام‌هایی مبنی بر این‌که تهران عمداً از طریق حمله به زیرساخت‌های انرژی منطقه در حال محدود کردن عرضه نفت است را رد کرد.

او گفت: ما با یک اقدام تجاوزکارانه روبه‌رو هستیم که کاملاً غیرقانونی است و آنچه ما انجام می‌دهیم، اقدام دفاع از خود است که قانونی و مشروع است.

عراقچی افزود تهران به کشورهای منطقه هشدار داده بود که اگر ایالات متحده به طور مستقیم به ایران حمله کند، ایران نیز پایگاه‌ها و تأسیسات آمریکا در سراسر منطقه را هدف قرار خواهد داد.

او گفت: و در نتیجه، جنگ به سراسر منطقه گسترش خواهد یافت.  عراقچی در پایان افزود: ما مسئول آن نخواهیم بود.

مرتبطTRT فارسی - ترامپ انتخاب مجتبی خامنه‌ای به عنوان رهبر ایران را «اشتباه بزرگ» توصیف کرد

 

اکسپلور
ایران ادعای الزام به خرید کالاهای آمریکایی با دارایی‌های آزادشده را رد کرد
مجلس سنای آمریکا طرح توقف جنگ علیه ایران را تصویب کرد
پزشکیان: برنامه موشکی ایران موضوع مذاکره نبوده و نخواهد بود
رئیس‌جمهور اردوغان بر تقویت همکاری‌های ترکیه و لهستان به‌عنوان دو متحد ناتو تأکید کرد
ایران و عمان برای تشکیل کمیته مشترک درباره تنگه هرمز توافق کردند
ترامپ: دارایی‌های آزادشده ایران فقط برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی قابل استفاده خواهد بود
پایان مذاکرات فنی ایران و آمریکا در سوئیس با میانجیگری قطر و پاکستان
ایران پس از اعلام تفاهم با آمریکا ۳۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده است
ترامپ: اگر ایران به توافق پایبند نباشد، اقدام لازم را انجام می‌دهم
قالیباف: تنگه هرمز تحت مدیریت ایران اداره خواهد شد
ترکیه: از آغاز جنگ ایران ۱۱ کشتی متعلق به مالکان ترک با عبور ایمن از تنگه هرمز خارج شدند
ترکیه روند تصویب داخلی توافق‌نامه اقتصاد دیجیتال سازمان دولت‌های ترک را تکمیل کرد
آمریکا برای نظارت بر آتش‌بس لبنان یک مکانیسم نظارتی ایجاد کرد
آمریکا برای صادرات نفت ایران مجوز ۶۰ روزه صادر کرد
گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور اردوغان و نخست‌وزیر عراق؛ تأکید بر تقویت روابط دوجانبه