منطقه‌
3 دقیقه خواندن
وزیر خارجه ایران: پس از تجربه‌ای بسیار تلخ، مذاکره با آمریکا دیگر در دستور کار نیست
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد تهران پس از تجربه‌ای بسیار تلخ در مذاکره با ایالات متحده، دیگر ازسرگیری مذاکرات با واشنگتن را در دستور کار ندارد.
وزیر خارجه ایران: پس از تجربه‌ای بسیار تلخ، مذاکره با آمریکا دیگر در دستور کار نیست
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران / عکس: Reuters

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد پس از تجربه‌ای بسیار تلخ در مذاکره با آمریکا، احتمال ازسرگیری مذاکرات با ایالات متحده منتفی است.

عراقچی در گفت‌وگویی با رسانه‌ها در روز دوشنبه، در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا مجتبی خامنه‌ای، رهبر جدید ایران، ممکن است از گفت‌وگوهای مجدد یا آتش‌بس استقبال کند، گفت برای اظهار نظر در این باره هنوز زود است.

او گفت: اما فکر نمی‌کنم موضوع گفت‌وگو با آمریکایی‌ها یا مذاکره دوباره با آمریکایی‌ها دیگر در دستور کار ما باشد، زیرا همان‌طور که می‌دانید تجربه بسیار تلخی از گفت‌وگو با آمریکایی‌ها داریم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه به درگیری ۱۲ روزه در ماه ژوئن گذشته اشاره کرد؛ زمانی که نیروهای اسرائیل و ایالات متحده در حالی که مذاکرات میان تهران و واشنگتن در جریان بود، تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دادند.

عراقچی همچنین به تازه‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو در اواخر ماه فوریه اشاره کرد و گفت هر دو طرف این گفت‌وگوها را که با میانجیگری عمان انجام شد، «سازنده» توصیف کرده بودند.

او افزود: اما باز هم، پس از سه دور مذاکره و در حالی که خود تیم آمریکایی در مذاکرات گفته بود پیشرفت بزرگی حاصل شده است، با این حال تصمیم گرفتند به ما حمله کنند.

وی گفت: بنابراین فکر نمی‌کنم دیگر گفت‌وگو با آمریکایی‌ها در دستور کار ما قرار داشته باشد.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اختلال در بازارهای جهانی نفت نیز اظهار داشت ایران مسئول کاهش تولید و انتقال نفت نیست. او گفت: این تقصیر ما نیست. این برنامه ما نیست.

به گفته عراقچی، این اختلال‌ها در نتیجه حملاتی است که از سوی اسرائیل و ایالات متحده انجام شده است. وی افزود این حملات باعث شده منطقه بیش از پیش بی‌ثبات و ناامن شود.

عراقچی گفت: به همین دلیل است که نفتکش‌ها و کشتی‌ها از عبور از تنگه هرمز هراس دارند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین اتهام‌هایی مبنی بر این‌که تهران عمداً از طریق حمله به زیرساخت‌های انرژی منطقه در حال محدود کردن عرضه نفت است را رد کرد.

او گفت: ما با یک اقدام تجاوزکارانه روبه‌رو هستیم که کاملاً غیرقانونی است و آنچه ما انجام می‌دهیم، اقدام دفاع از خود است که قانونی و مشروع است.

عراقچی افزود تهران به کشورهای منطقه هشدار داده بود که اگر ایالات متحده به طور مستقیم به ایران حمله کند، ایران نیز پایگاه‌ها و تأسیسات آمریکا در سراسر منطقه را هدف قرار خواهد داد.

او گفت: و در نتیجه، جنگ به سراسر منطقه گسترش خواهد یافت.  عراقچی در پایان افزود: ما مسئول آن نخواهیم بود.

مرتبطTRT فارسی - ترامپ انتخاب مجتبی خامنه‌ای به عنوان رهبر ایران را «اشتباه بزرگ» توصیف کرد

 

اکسپلور
قالیباف حمله اسرائیل به لبنان را نشان‌دهنده نبود اراده یا توان آمریکا برای اجرای تعهداتش دانست
یک مقام ارشد ایرانی به رویترز: پیش‌نویس توافق با آمریکا شامل بازگشایی تنگه هرمز و کاهش تحریم‌ها است
توقیف نفتکش مرتبط با ناوگان سایه روسیه در کانال مانش به دستور استارمر
ترکیه با وجود برتری در موقعیت گل و مالکیت توپ برابر استرالیا نتیجه نگرفت
سوریه برای اولین‌بار در تاریخ خود، در نشست سران گروه ۷ شرکت می‌کند
پاکستان: تفاهم‌نامه ایران و آمریکا در ۲۴ ساعت آینده نهایی و امضا می‌شود
رئیس‌جمهور اردوغان از برنامه توسعه هوش مصنوعی ترکیه با هدف جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه رونمایی کرد
مراسم تشییع و خاکسپاری رهبر سابق ایران اوایل جولای برگزار می‌شود
شمار جان‌باختگان حملات روز شنبه اسرائیل به جنوب لبنان به ۲ نفر رسید
توافقنامه معافیت متقابل ویزا میان ترکیه و عربستان سعودی لازم‌الاجرا شد
عراقچی: پیش‌نویس توافق ایران و آمریکا به‌صورت دیجیتال امضا خواهد شد
ترکیه نسبت به سیاسی‌شدن نظام حقوق بشر اروپا ابراز نگرانی کرد
وزیر امور خارجه ایران: تفاهم‌نامه اسلام‌آباد هیچگاه تا این حد به نهایی شدن نزدیک نبوده است
واکنش ترامپ به گزارش‌ها درباره مفاد توافق پیشنهادی با ایران
رئیس‌جمهور اردوغان: منطقه بهای سنگین اقتصادی حملات به ایران را می‌پردازد