سیاست
3 دقیقه خواندن
ابراز نگرانی آژانس درباره وضعیت تشعشعات در نیروگاه اتمی براکه پس از حمله پهپادی
در پی وقوع آتش‌سوزی ناشی از حمله پهپادی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای براکه در امارات متحده عربی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز نگرانی شدید اعلام کرد که این حادثه تاثیری بر سطح تشعشعات یا فعالیت نیروگاه نداشته است.
ابراز نگرانی آژانس درباره وضعیت تشعشعات در نیروگاه اتمی براکه پس از حمله پهپادی
نیروگاه هسته‌ای براکه، اولین تأسیسات انرژی هسته‌ای امارات، در منطقه الظفره ابوظبی / عکس: AFP

مقام‌های امارات متحده عربی اعلام کردند در پی حمله پهپادی به نزدیکی نیروگاه هسته‌ای براکه در منطقه الظفره در امارت ابوظبی، آتش‌سوزی در یک ژنراتور برق خارج از محدوده داخلی این نیروگاه رخ داده است.

دفتر رسانه‌ای ابوظبی اعلام کرد نیروهای امدادی و مسئولان محلی به حادثه رسیدگی کرده‌اند و این آتش‌سوزی هیچ‌گونه تلفات جانی یا تاثیری بر سطح ایمنی پرتویی به همراه نداشته است.

در این اعلام آمده است: هیچ مصدومی گزارش نشده و هیچ تاثیری بر سطح ایمنی پرتویی وجود نداشته است. تمامی اقدامات احتیاطی انجام شده و به‌روزرسانی‌های بیشتر در صورت در دسترس بودن ارائه خواهد شد.

سازمان فدرال تنظیم مقررات هسته‌ای امارات نیز اعلام کرد آتش‌سوزی تاثیری بر ایمنی نیروگاه یا آمادگی سامانه‌های اصلی آن نداشته و تمامی واحدهای نیروگاه به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد، در واکنش به این حادثه نگرانی شدید خود را ابراز کرد.

این آژانس در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس،  تاکید کرده است: فعالیت نظامی که ایمنی هسته‌ای را تهدید کند، غیرقابل قبول است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد امارات متحده عربی به این نهاد اطلاع داده است که سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای براکه همچنان در وضعیت عادی قرار دارد و هیچ مصدومی در این حادثه گزارش نشده است.

نیروگاه هسته‌ای براکه که در سال ۲۰۲۰ آغاز به کار کرد، در حدود ۲۰۰ کیلومتری غرب ابوظبی و در نزدیکی مرزهای عربستان سعودی و قطر واقع شده است.

شرکت دولتی انرژی هسته‌ای امارات پیش‌تر اعلام کرده بود این نیروگاه حدود یک‌چهارم نیاز برق امارات متحده عربی را تامین می‌کند.

امارات متحده عربی پس از ایران، دومین کشور منطقه به شمار می‌رود که نیروگاه هسته‌ای احداث کرده و اولین کشور عربی دارای نیروگاه هسته‌ای است.

در اعلام مقام‌های اماراتی اشاره‌ای به مبدا پرتاب پهپاد نشده است، اما امارات متحده عربی طی هفته‌های اخیر ایران را به دست داشتن در حملات علیه زیرساخت‌های انرژی و اقتصادی خود متهم کرده است.

این تحولات پس از آن رخ می‌دهد که تهران در واکنش به حملات ۲۸ فوریه ایالات متحده و اسرائیل به ایران، که به کشته شدن شماری از فرماندهان و مقام‌های ارشد منجر شد، حملات تلافی‌جویانه‌ای را در منطقه آغاز کرد.

ایران نیز امارات متحده عربی و برخی دیگر از متحدان ایالات متحده در خلیج را متهم کرده است که به نیروهای آمریکایی اجازه داده‌اند از خاک آن‌ها برای انجام حملات استفاده کنند. امارات این اتهامات را رد کرده است.

واشنگتن و تهران در ۸ آوریل بر سر آتش‌بس توافق کردند، اما مذاکرات صلح تاکنون به نتیجه نرسیده و حملات پراکنده در منطقه ادامه یافته است.

مرتبطTRT فارسی - ترامپ: اگر توافقی حاصل نشود، ایران دوران بسیار بدی خواهد داشت

 

اکسپلور
اتحادیه اروپا دو فرد ایرانی و فرماندهی نیروی دریایی سپاه هرمزگان را تحریم کرد
ایران و اسرائیل توقف حملات متقابل را اعلام کردند
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: هیچ‌کس باور نمی‌کند بدون هماهنگی با آمریکا کاری از اسرائیل سر بزند
فیدان: در صورت درخواست، ترکیه آماده مشارکت در مین‌روبی تنگه هرمز است
حمله موشکی اسرائیل به شرکت پتروشیمی کارون ماهشهر در جنوب غرب ایران
حملات اسرائیل به غزه با وجود آتش‌بس ادامه دارد؛ ۱۰ کشته و ۲۹ زخمی
ترامپ: رهبری جدید سوریه در بازگرداندن ثبات عملکرد خوبی داشته است
اسرائیل از حمله به اهداف نظامی در ایران خبر داد
حملات موشکی ایران به اسرائیل؛ ترامپ خواستار توقف تنش و بازگشت به میزه مذاکره شد
گروه‌های فلسطینی و میانجی‌گران اجرای مرحله دوم توافق آتش‌بس غزه را بررسی کردند
رئیس‌جمهور اردوغان: بحران اقلیمی همانند جنگ و پاندمی جهانی، تمامی بشریت را تهدید می‌کند
اسرائیل با وجود آتش‌بس ضاحیه جنوبی بیروت را هدف حملات هوایی قرار داد
صدمین روز جنگ و پیامدهای اختلال در تنگه هرمز برای بازارهای جهانی
آمریکا استفاده از دارایی‌های ایران برای جبران خسارات کشورهای خلیج را بررسی می‌کند
گزارش نیویورک تایمز از نگرانی آمریکا درباره فعالیت‌های اطلاعاتی اسرائیل