منطقه‌
2 دقیقه خواندن
آمریکا: تنگه هرمز پس از پایان جنگ به‌نحوی باز خواهد شد
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد پس از پایان درگیری‌های ناشی از حملات آمریکا و اسرائیل به ایران، تنگه هرمز بازگشایی خواهد شد و در صورت تداوم انسداد آن از سوی ایران، پیامدهای جدی در پی خواهد داشت.
آمریکا: تنگه هرمز پس از پایان جنگ به‌نحوی باز خواهد شد
مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا / عکس: Reuters

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره درباره حملات آمریکا و اسرائیل به ایران و تحولات مرتبط با تنگه هرمز توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به ارتباطات میان واشنگتن و برخی افراد در داخل ایران گفت که این تماس‌ها عمدتاً از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود و پیام‌رسانی‌ها و برخی تماس‌های مستقیم ادامه دارد و بخشی از گفت‌وگوها انجام شده است.

روبیو با تأکید بر پایان احتمالی درگیری‌ها اظهار داشت: وقتی این عملیات به پایان برسد، تنگه هرمز به‌نحوی باز خواهد شد.

وی همچنین هشدار داد در صورتی که ایران پس از پایان درگیری‌ها این تنگه را مسدود نگه دارد، با پیامدهای جدی مواجه خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به رویکرد دولت این کشور افزود که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ همواره ترجیح داده است به دیپلماسی و دستیابی به نتیجه متوسل شود و مدعی شد این روند می‌توانست پیش‌تر نیز محقق شود.

روبیو همچنین بار دیگر بر ترجیح ایالات متحده برای تغییر حکومت در ایران تأکید کرد و گفت در صورت فراهم شدن چنین فرصتی، آن را ارزیابی خواهند کرد.

وی درباره وضعیت رهبری در ایران نیز اظهار داشت که برای آمریکا روشن نیست آیا مجتبی خامنه‌ای که جانشین علی خامنه‌ای شده، در قدرت باقی مانده است یا نه و افزود: روشن نیست که در داخل ایران تصمیم‌ها چگونه اتخاذ می‌شود.

روبیو در ادامه بار دیگر از ایران خواست برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و برنامه‌های پهپادی و موشکی خود را محدود کند. وی در عین حال احتمال دستیابی ایران به ظرفیت انرژی هسته‌ای در آینده را به‌طور کامل رد نکرد، اما گفت این کشور نمی‌تواند سیستمی داشته باشد که امکان تسلیح سریع را برایش فراهم کند.

وی در توضیح این موضع افزود: با در نظر گرفتن افرادی که در ایران در قدرت هستند، ما معتقدیم بهترین راه برای دستیابی به ثبات این است که توانایی ایران برای شلیک این موشک‌ها و پهپادها از بین برود. این ایران، نسبت به ۱۰ سال گذشته ضعیف‌تر است. ۵ سال یا ۳ سال بعد را تصور کنید؛ زمانی که موشک‌ها و پهپادهای بیشتری در اختیار می‌داشتند، می‌توانستند با همسایگانشان و با ما چه کنند؛ این قابل تحمل نبود.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ و در دوره اول ریاست‌جمهوری خود از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده بود؛ توافقی که کاهش تحریم‌ها در ازای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران را پیش‌بینی می‌کرد.

مرتبطTRT فارسی - ایران طی یک ماه بیش از ۵۴۷۱ حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌ها و اهداف منطقه‌ای انجام داده است

 

اکسپلور
یک مقام ارشد ایرانی به رویترز: پیش‌نویس توافق با آمریکا شامل بازگشایی تنگه هرمز و کاهش تحریم‌ها است
توقیف نفتکش مرتبط با ناوگان سایه روسیه در کانال مانش به دستور استارمر
ترکیه با وجود برتری در موقعیت گل و مالکیت توپ برابر استرالیا نتیجه نگرفت
سوریه برای اولین‌بار در تاریخ خود، در نشست سران گروه ۷ شرکت می‌کند
پاکستان: تفاهم‌نامه ایران و آمریکا در ۲۴ ساعت آینده نهایی و امضا می‌شود
رئیس‌جمهور اردوغان از برنامه توسعه هوش مصنوعی ترکیه با هدف جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه رونمایی کرد
مراسم تشییع و خاکسپاری رهبر سابق ایران اوایل جولای برگزار می‌شود
شمار جان‌باختگان حملات روز شنبه اسرائیل به جنوب لبنان به ۲ نفر رسید
توافقنامه معافیت متقابل ویزا میان ترکیه و عربستان سعودی لازم‌الاجرا شد
عراقچی: پیش‌نویس توافق ایران و آمریکا به‌صورت دیجیتال امضا خواهد شد
ترکیه نسبت به سیاسی‌شدن نظام حقوق بشر اروپا ابراز نگرانی کرد
وزیر امور خارجه ایران: تفاهم‌نامه اسلام‌آباد هیچگاه تا این حد به نهایی شدن نزدیک نبوده است
واکنش ترامپ به گزارش‌ها درباره مفاد توافق پیشنهادی با ایران
رئیس‌جمهور اردوغان: منطقه بهای سنگین اقتصادی حملات به ایران را می‌پردازد
غنی‌سازی اورانیوم و تنگه هرمز؛ دو مانع اصلی در مسیر توافق ایران و آمریکا