وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در رأس هیئتی عالیرتبه روز دوشنبه وارد کابل شد تا درباره راههای توسعه همکاریهای اقتصادی و رفع موانع تجاری با مقامات اداره طالبان گفتگو کند.
به گزارش منابع رسمی، محمدعلی اتابک، وزیر صنعت و تجارت ایران، پیش از آغاز مذاکرات خود در کابل تأکید کرد: ایران قصد دارد روابط تجاری خود را با همه کشورهای همسایه، بهویژه افغانستان، گسترش دهد.
وی اظهار داشت که ایران برنامههایی را که در دیدارهای گذشته با مقامات اداره طالبان تدوین شده است، دنبال خواهد کرد و برنامههای جدیدی را نیز برای ارتقای سطح مبادلات و تقویت همکاریهای دوجانبه آغاز میکند.
اتابک با اشاره به پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان ایران و افغانستان، تعهد تهران برای افزایش همکاریهای اقتصادی با کابل را مورد تأکید قرار داد.

وزارت صنعت و تجارت اداره طالبان نیز اعلام کرد هدف این سفر، بررسی چالشهای موجود در تجارت دوجانبه، تسهیل ترانزیت و فراهم کردن زمینه سرمایهگذاری مشترک است.
آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارتخانه، گفت که هیئت ایرانی قرار است با معاونان اقتصادی وزارتخانههای صنعت و تجارت، معادن و نفت و فوائد عامه، همچنین نمایندگان بخش خصوصی افغانستان دیدار کند.
در همین حال، اتاق بازرگانی و سرمایهگذاری افغانستان از این سفر استقبال کرده و آن را گامی مثبت در جهت تقویت روابط تجاری میان کابل و تهران دانست.
جان آقا نوید، سخنگوی این نهاد، اظهار داشت: ورود این هیئت عالیرتبه ایرانی، فرصتی مهم برای توسعه مناسبات اقتصادی با همسایهمان ایران است؛ در عین حال، باید به چالشهای مربوط به صادرات و ترانزیت کالاهای افغانستان به ایران نیز رسیدگی شود.
طبق آمار موجود، حجم تجارت میان ایران و افغانستان هماکنون بیش از ۳.۵ میلیارد دلار است، با این حال سهم افغانستان از این مبادلات همچنان ناچیز ارزیابی میشود.























