منطقه‌
3 دقیقه خواندن
آتش‌سوزی در منطقه نفتی فجیره پس از حمله پهپادی؛ امارات از رهگیری موشک‌های ایرانی خبر داد
مقام‌های امارات اعلام کردند در پی حمله پهپادی به منطقه صنعت نفت فجیره، سه نفر زخمی شده‌اند؛ همزمان وزارت دفاع این کشور از رهگیری سه موشک ایرانی بر فراز آب‌های امارات خبر داد.
آتش‌سوزی در منطقه نفتی فجیره پس از حمله پهپادی؛ امارات از رهگیری موشک‌های ایرانی خبر داد
دود ناشی از آتش‌سوزی در منطقه صنعت نفت فجیره امارات پس از حمله پهپاد / عکس: Reuters

مقام‌های امارات اعلام کردند روز دوشنبه در پی حمله‌ای پهپادی که منشأ آن ایران عنوان شده، در منطقه صنعت نفت فجیره آتش‌سوزی رخ داد و سه شهروند هندی زخمی شده‌اند. وزارت دفاع امارات نیز اعلام کرد نیروهای این کشور سه موشک ایرانی را بر فراز آب‌های امارات رهگیری کرده‌اند و موشک چهارم در دریا سقوط کرده است.

دفتر رسانه‌ای فجیره در بیانیه‌ای اعلام کرد تیم‌های دفاع مدنی بلافاصله برای مهار آتش‌سوزی در منطقه صنعت نفت فجیره اعزام شدند. این دفتر افزود که در این حمله سه شهروند هندی به‌طور متوسط زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند.

وزارت دفاع امارات نیز در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد نیروهای این کشور سه موشک را رهگیری کرده‌اند و موشک چهارم در دریا سقوط کرده است.

امارات موج تازه حملات ایران را محکوم کرد و آن را تشدیدی خطرناک توصیف کرد.

وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حملات، تشدیدی خطرناک و نقضی غیرقابل قبول به شمار می‌روند و تهدیدی مستقیم علیه امنیت، ثبات و سلامت سرزمین‌های این کشور ایجاد می‌کنند.

با این حال، تلویزیون دولتی ایران به نقل از یک مقام ارشد نظامی این کشور گزارش داد که ایران هیچ برنامه‌ای برای هدف قرار دادن امارات نداشته است.

خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران نقشه‌ای منتشر کرده و گفته است این نقشه گسترش مناطق تحت کنترل ایران در نزدیکی تنگه هرمز را نشان می‌دهد؛ مناطقی که بنادر فجیره و خورفکان امارات و همچنین ساحل امارت ام‌القوین را در بر می‌گیرد.

حملات پهپادی، دوره‌ای از آرامش نسبی در امارات را که پس از اجرایی شدن آتش‌بس با میانجی‌گری پاکستان میان واشنگتن و تهران در ۸ آوریل آغاز شده بود، بر هم زد؛ آتش‌بسی که بیش از دو ماه درگیری شدید در منطقه خلیج را متوقف کرده بود.

در دوره درگیری‌های شدید، امارات اعلام کرده بود هزاران پهپاد و موشک را رهگیری و منهدم کرده است.

مقام‌های امارات روز دوشنبه از طریق تلفن همراه در دبی و ابوظبی هشدارهایی صادر کردند و نسبت به احتمال حملات موشکی هشدار دادند.

حمله روز دوشنبه نخستین بار نبود که زیرساخت‌های انرژی فجیره هدف قرار می‌گرفت. پیش‌تر، حمله پهپادی ۱۴ مارس بندر فجیره را هدف قرار داده بود که به بروز آتش‌سوزی و تعلیق بخشی از عملیات بارگیری نفت منجر شد.

فجیره در جریان جنگ ایران، برای صادرات نفت امارات اهمیت داشته است؛ زیرا در انتهای خط لوله نفت خام ابوظبی قرار دارد؛ خط لوله‌ای که نفت خام را از میادین داخلی به دریای عمان منتقل می‌کند و از تنگه هرمز عبور نمی‌کند.

این مسیر به امارات اجازه داده است حتی در شرایطی که این آبراه با تهدید روبه‌رو بوده، صادرات نفت خود به بازارهای جهانی را ادامه دهد.

مرتبطTRT فارسی - وزیر خزانه‌داری آمریکا از چین خواست برای بازگشایی تنگه هرمز با ایران رایزنی کند
اکسپلور
تأکید رئیس‌جمهور لهستان بر ضرورت همکاری‌های دفاعی با ترکیه
آغاز روند تخلیه ۱۱ هزار دریانورد گرفتار در تنگه هرمز
ایران ادعای الزام به خرید کالاهای آمریکایی با دارایی‌های آزادشده را رد کرد
مجلس سنای آمریکا طرح توقف جنگ علیه ایران را تصویب کرد
پزشکیان: برنامه موشکی ایران موضوع مذاکره نبوده و نخواهد بود
رئیس‌جمهور اردوغان بر تقویت همکاری‌های ترکیه و لهستان به‌عنوان دو متحد ناتو تأکید کرد
ایران و عمان برای تشکیل کمیته مشترک درباره تنگه هرمز توافق کردند
ترامپ: دارایی‌های آزادشده ایران فقط برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی قابل استفاده خواهد بود
پایان مذاکرات فنی ایران و آمریکا در سوئیس با میانجیگری قطر و پاکستان
ایران پس از اعلام تفاهم با آمریکا ۳۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده است
ترامپ: اگر ایران به توافق پایبند نباشد، اقدام لازم را انجام می‌دهم
قالیباف: تنگه هرمز تحت مدیریت ایران اداره خواهد شد
ترکیه: از آغاز جنگ ایران ۱۱ کشتی متعلق به مالکان ترک با عبور ایمن از تنگه هرمز خارج شدند
ترکیه روند تصویب داخلی توافق‌نامه اقتصاد دیجیتال سازمان دولت‌های ترک را تکمیل کرد
آمریکا برای نظارت بر آتش‌بس لبنان یک مکانیسم نظارتی ایجاد کرد