وزارت امور خارجه عمان روز سهشنبه با انتشار بیانیهای اعلام کرد تهران و مسقط برای تشکیل یک کمیته مشترک با هدف گفتوگو درباره مدیریت آینده ناوبری در تنگه هرمز توافق کردهاند؛ اقدامی که در چارچوب مفاد تفاهمنامه اسلامآباد میان ایران و آمریکا انجام میشود.
این توافق در جریان سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، به مسقط و دیدار آنان با سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان و بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه این کشور، حاصل شده است.
بر اساس این بیانیه، ایران و عمان که در دو سوی تنگه هرمز قرار دارند، بر تعهد خود به تضمین عبور ایمن کشتیها از این آبراه مطابق با قوانین بینالمللی تأکید کردند. دو طرف همچنین بر حاکمیت و حقوق حاکمیتی خود بر آبهای سرزمینی در تنگه هرمز تأکید کردند.
دو کشور در چارچوب مفاد تفاهمنامه اسلامآباد درباره مسائل مرتبط با تنگه هرمز گفتوگو کرده و توافق کردند رایزنیها را از طریق یک کمیته مشترک میان وزارتخانههای امور خارجه خود ادامه دهند.
بر اساس این توافق، کمیته مشترک مأموریت خواهد داشت درباره نحوه مدیریت ناوبری در تنگه هرمز، خدمات دریایی قابل ارائه در این آبراه و هزینههای مرتبط با آن، مطابق با استانداردهای بینالمللی، به جمعبندی برسد.
ایران و عمان همچنین توافق کردند درباره ترتیبات آینده تنگه هرمز با دیگر کشورهای حاشیه خلیج و سایر طرفهای ذیربط نیز رایزنی کنند.
در بیانیه وزارت امور خارجه عمان تأکید شده است که تمامی اقدامات مرتبط با تنگه هرمز باید با رعایت کامل حاکمیت و حقوق حاکمیتی کشورهای ساحلی انجام شود. دو طرف همچنین بر حفظ تنگه هرمز بهعنوان مسیری امن و باز برای ناوبری بینالمللی و تداوم همکاریها در زمینه ایمنی دریانوردی، آزادی کشتیرانی و ثبات منطقهای تأکید کردند.
بر اساس بند پنجم تفاهمنامه اسلامآباد، ایران متعهد شده است درباره مدیریت آینده تنگه هرمز و خدمات دریایی مرتبط با آن با عمان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج گفتوگو کند.
این بند همچنین تصریح میکند که ایران برای مدت ۶۰ روز تمام تلاش خود را برای تضمین عبور ایمن و بدون عوارض کشتیهای تجاری میان خلیج و دریای عمان به کار خواهد گرفت و تردد تجاری نیز بلافاصله از سر گرفته میشود.
بر اساس این تفاهمنامه، ایران همچنین متعهد شده است برای رفع موانع فنی و نظامی، عملیات مینروبی را ظرف ۳۰ روز انجام دهد.
قطر و پاکستان نیز روز یکشنبه پس از پایان گفتوگوهای ایران و آمریکا در بورگناشتوک سوئیس، در بیانیهای مشترک اعلام کردند طرفین با تشکیل یک سازوکار هماهنگی با مشارکت ایران، آمریکا و لبنان و با تسهیلگری دو کشور میانجی موافقت کردهاند تا بر اجرای توقف درگیریها در لبنان نظارت شود.
ایران و آمریکا ۱۴ ژوئن اعلام کردند با میانجیگری پاکستان به یک تفاهم دست یافتهاند. این تفاهم که با هدف پایان دادن به جنگ و حل اختلافات از طریق گفتوگو تدوین شده، از ۱۸ ژوئن و پس از امضای الکترونیکی مسعود پزشکیان و دونالد ترامپ اجرایی شده است.
























