آمریکا، لبنان و اسرائیل پس از پنجمین دور گفتوگوهای مستقیم در واشنگتندیسی، چارچوب کلی توافق را امضا کردند.
این توافق که جزئیات آن اعلام نشده، با هدف پایان دادن به درگیریها میان اسرائیل و حزبالله در جنوب لبنان برگزار شد.
مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه در مراسم امضای این توافق گفت این چارچوب آغازگر ایجاد سازوکاری برای صلح و امنیت پایدار است.
ندا حماده معوض، سفیر لبنان در واشنگتن، نیز این توافق را نخستین گام در مسیر بازگرداندن حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان، تضمین توقف دائمی و نهایی درگیریها و فراهم کردن امکان بازگشت مردم لبنان به سرزمین خود توصیف کرد.
یخیل لیتر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، گفت بر اساس این توافق، مسیر صلح میان اسرائیل و لبنان گشوده شده است.
بر اساس گزارشها، حملات هوایی و عملیات زمینی اسرائیل در لبنان تاکنون بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشته است.
مقامهای لبنانی از ماه آوریل گفتوگوهای مستقیم با اسرائیل را در واشنگتن آغاز کردند. در ۱۷ آوریل نیز آتشبسی اعلام شد، اما این آتشبس نتوانست به درگیریها پایان دهد.
در ماه جاری میلادی آتشبس تازهای اعلام شد؛ همزمان تهران تأکید کرد که توافقش با واشنگتن برای پایان دادن به جنگ گستردهتری که از اواخر فوریه با حملات آمریکا و اسرائیل آغاز شده بود، باید شامل لبنان نیز شود.























