منطقه‌
2 دقیقه خواندن
رئیس‌جمهور ایران: تأسیسات هسته‌ای را با قدرت بیشتری بازسازی می‌کنیم
رئیس‌جمهور ایران، اعلام کرد که تهران تأسیسات هسته‌ای تخریب‌شده را قوی‌تر از قبل بازسازی خواهد کرد. هم‌زمان، عمان از ایران و آمریکا خواست تا مذاکرات دیپلماتیک خود را از سر گیرند.
رئیس‌جمهور ایران: تأسیسات هسته‌ای را با قدرت بیشتری بازسازی می‌کنیم
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در حال بازدید از یک مرکز تأسیسات هسته‌ای سازمان انرژی اتمی این کشور / عکس: AP

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه دوم نوامبر اعلام کرد که تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده از حملات اسرائیل و ایالات متحده را با قدرت بیشتری بازسازی خواهند کرد. این موضع در حالی مطرح شد که عمان، میانجی سنتی میان تهران و واشنگتن، از دو کشور خواست تا گفت‌وگوهای متوقف‌شده را از سر گیرند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته است که حملات ماه ژوئن، برنامه هسته‌ای ایران را کاملاً نابود کرده، اما میزان واقعی خسارت هنوز مشخص نشده است.

رئیس‌جمهور ایران، در جمع مدیران ارشد صنعت هسته‌ای در جریان بازدید از سازمان انرژی اتمی گفت: علم در درون ذهن‌های دانشمندان ماست و با از بین بردن ساختمان‌ها و کارخانه‌ها مشکلی پیش نخواهد آمد؛ ما دوباره و با قدرت بیشتری آن ها را خواهیم ساخت.‌

مسعود پزشکیان توضیح بیشتری درباره نحوه بازسازی ارائه نکرد. او پیش‌تر نیز در اظهاراتی مشابه در ماه فوریه گفته بود که در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای، ایران آن‌ها را بازسازی خواهند کرد.

اسرائیل در ماه ژوئن حملات گسترده‌ای علیه ایران آغاز کرد که دوازده روز به طول انجامید و طی آن تأسیسات هسته‌ای، مراکز نظامی و برخی مناطق مسکونی هدف قرار گرفتند. در این حملات، شماری از دانشمندان برجسته هسته‌ای ایرانی کشته شدند. ایران در پاسخ، موشک‌های بالستیک به‌سوی شهرهای اسرائیل شلیک کرد.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، در ماه جولای پس از اعلام توقف درگیری‌ها از سوی آمریکا گفته بود که خسارت واردشده به ایران جدی و گسترده است.

در همین حال، بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، روز شنبه در کنفرانس امنیتی منامه در بحرین گفت: می‌خواهیم مذاکرات میان ایران و ایالات متحده از سر گرفته شود.

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت ایران، نیز روز یکشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که تهران پیام‌هایی درباره ازسرگیری دیپلماسی دریافت کرده است.

عمان امسال میزبان پنج دور گفت‌وگو میان ایران و آمریکا بوده و سه روز پیش از آغاز دور ششم، اسرائیل حملات خود را به تأسیسات هسته‌ای ایران آغاز کرد.

پس از این حملات، بریتانیا، آلمان و فرانسه به دلیل عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و با استناد به نقض تعهدات از سوی ایران، مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کردند که به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران انجامید.

مرتبطTRT فارسی - پزشکیان: اصلاً به دنبال فعال شدن اسنپ‌بک نیستیم

 

اکسپلور
ترامپ: ایران در مذاکرات امتیازهای بسیار بزرگی می‌دهد
روبیو: گفت‌وگوهای فنی ایران و آمریکا هفته آینده از سر گرفته می‌شود
کاتس: اسرائیل از جنوب لبنان عقب‌نشینی نمی‌کند
برهان‌الدین دوران: نشست ناتو در آنکارا نقش ترکیه در ائتلاف را برجسته خواهد کرد
آغاز عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز در چارچوب طرح تخلیه سازمان ملل
وزیر امور خارجه آمریکا در امارات بر تعهد واشنگتن به امنیت خلیج تأکید کرد
یک کتاب جدید از اختلاف ترامپ و نتانیاهو بر سر توافق آتش‌بس غزه خبر می‌دهد
رئیس‌جمهور اردوغان: با وجود تحریکات اسرائیل، صلح در منطقه برقرار خواهد شد
سفر هاکان فیدان به کانادا با محور توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای
روسیه از سرنگونی ۳۲۳ پهپاد اوکراینی هم‌زمان با تشدید حملات مرزی خبر داد
قطر: صندوق پیشنهادی ۳۰۰ میلیارد دلاری برای بازسازی ایران رقمی بلندپروازانه است
عمان از ایجاد یک مسیر دریایی موقت برای عبور از تنگۀ هرمز خبر داد
سفر روبیو به کشورهای حوزه خلیج برای رایزنی درباره توافق ایران و نگرانی متحدان
وزیر خارجه آمریکا: تعامل با لبنان مستقل از مذاکرات مربوط به اسرائیل دنبال خواهد شد
آغاز برنامه‌های پایتخت فرهنگی جهان ترک ۲۰۲۶ در اندیجان