رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، روز دوشنبه در نشست هیئت مرکزی تصمیمگیری و اجرایی حزب عدالت و توسعه در آنکارا اعلام کرد پایتخت ترکیه امسال میزبان دو نشست مهم بینالمللی خواهد بود.
رئیسجمهور اردوغان با اشاره به برگزاری نشست سران ناتو و نشست سازمان دولتهای ترک در آنکارا گفت: با این نشستها، دیدهشدن بینالمللی آنکارا بیش از هر زمان دیگری افزایش خواهد یافت و پایتخت ما بهعنوان یکی از مراکز دیپلماسی جهانی مطرح خواهد شد.
به گفته رئیسجمهور ترکیه، سیوششمین نشست سران کشورها و دولتهای عضو ناتو روزهای ۷ و ۸ جولای در آنکارا برگزار میشود و شماری از رهبران جهان، از جمله دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در این نشست حضور خواهند داشت.
اردوغان همچنین اعلام کرد نشست سازمان دولتهای ترک در پاییز امسال در آنکارا برگزار خواهد شد. او این نشست را شورای خانوادگی دولتهای ترک توصیف کرد و گفت این گردهمایی نیز بار دیگر در پایتخت ترکیه برگزار میشود.
ترکیه پیشتر نیز میزبان نشستهای مهم ناتو بوده است؛ از جمله نشست سال ۲۰۰۴ در استانبول. انتظار میرود نشست امسال ناتو در آنکارا بر موضوعاتی مانند امنیت جمعی، هزینههای دفاعی و چالشهای راهبردی جهانی متمرکز باشد.
آنکارا همچنین اواخر سال جاری میزبان سیزدهمین نشست سازمان دولتهای ترک خواهد بود؛ سازمانی که ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان را در کنار اعضا و کشورهای ناظر گرد هم میآورد.
سازمان دولتهای ترک در سال ۲۰۰۹ با هدف گسترش همکاری میان دولتهای ترکزبان در حوزههایی از جمله تجارت، حملونقل، انرژی، فرهنگ و امنیت تأسیس شد. آخرین نشست رسمی این سازمان در اکتبر ۲۰۲۵ در شهر قبله جمهوری آذربایجان برگزار شد و نشست غیررسمی رهبران آن نیز ماه گذشته در قزاقستان با محوریت هوش مصنوعی و توسعه دیجیتال برگزار شده بود.
























