رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، روز چهارشنبه ۲۴ ژوئن در نشست گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی کبیر ترکیه در آنکارا اعلام کرد که منطقه وارد مرحلهای حساستر شده و اسرائیل حتی کوچکترین احتمال صلح را نیز برنمیتابد.
رئیسجمهور اردوغان گفت: میدانیم که اسرائیل حتی کوچکترین احتمال صلح را نیز تحمل نمیکند.
رئیسجمهور ترکیه با اشاره به تحولات اخیر منطقه اظهار داشت اظهارات سیاستمداران اسرائیلی طی ۱۰ روز گذشته نشان میدهد که آنچه با آن روبهرو هستیم، بیش از آنکه دولتی برخوردار از عقلانیت باشد، گروهی از افراطیون است که کنترل خود را از دست دادهاند.
او افزود: اوضاع به اندازهای وخیم است که همه یکدیگر را متهم میکنند که افراد کمتری را کشته و خون کمتری ریختهاند.
اردوغان گفت برخی محافل در اسرائیل خواهان زمین گذاشتن سلاحها در منطقه نیستند و تلاش میکنند توافق اخیر را که در نتیجه تلاشهای گسترده دیپلماتیک به دست آمده، تضعیف کنند.
اردوغان اسرائیل را شبکهای کشتارگر که ترور و اشغال را به سیاست دولتی خود تبدیل کرده است توصیف کرد و گفت اسرائیل برای تضعیف اجماع حاصلشده طی ۱۰ روز گذشته با تلاش همه طرفها، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است.
رئیسجمهور اردوغان افزود کسانی که مسئول این اقدامات هستند، تا رسیدن به اهداف خود به این تلاشها ادامه خواهند داد.
اردوغان تأکید کرد: اگر قرار باشد صلح به منطقه ما بازگردد، این صلح با وجود اسرائیل و با وجود موانعی که ایجاد میکند، محقق خواهد شد. اگر قرار باشد در منطقه ما آرامش برقرار شود، این آرامش با وجود فتنهانگیزیهای اسرائیل برقرار خواهد شد.
او همچنین گفت: این شبکه کشتار هر کاری انجام دهد، نخواهد توانست مانع حاکم شدن صلح، عدالت، ثبات و رفاه در منطقه ما شود.
رئیسجمهور ترکیه در ادامه تأکید کرد که آنکارا به حمایت از تلاشهای دیپلماتیک برای بهرهبرداری از هر فرصت صلح ادامه خواهد داد.
اردوغان گفت: بهعنوان ترکیه، اگر حتی به اندازه نوک سوزنی هم فرصتی برای صلح وجود داشته باشد، از انجام هر آنچه بر عهدهمان است برای ارزیابی و بهرهگیری از آن فرصت دریغ نخواهیم کرد.
وی همچنین اعلام کرد ترکیه در دوره پیشرو به حمایت از تلاشها برای دستیابی به راهحلی دائمی برای بحران مرتبط با ایران ادامه خواهد داد.
آمریکا و ایران روز ۱۸ ژوئن تفاهمنامهای امضا کردند و روز یکشنبه در سوئیس، با میانجیگری پاکستان و قطر، گفتوگوهایی را برای دستیابی به توافقی با هدف پایان دادن به جنگی آغاز کردند که آمریکا و اسرائیل در ۲۸ فوریه علیه ایران شروع کردند.
اسرائیل با وجود تفاهمنامه آمریکا و ایران که بر توقف درگیریها در همه جبههها از جمله لبنان تأکید دارد، حملات خود به لبنان را ادامه داده است.
























