سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) از آغاز یک عملیات گسترده برای تخلیه حدود ۱۱ هزار دریانورد که در پی درگیریهای ماههای اخیر در تنگه هرمز گرفتار شدهاند، خبر داد.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشرشده از سوی این سازمان در روز سهشنبه، ۲۳ ژوئن آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی، از توافق صلح میان ایران و آمریکا استقبال کرد و گفت این توافق به حملات علیه کشتیرانی غیرنظامی پس از ماهها دشواری پایان داده است.
دومینگز همچنین به ۱۴ دریانوردی که در جریان این درگیریها جان خود را از دست دادند، ادای احترام کرد.
وی اعلام کرد که اجرای این عملیات گسترده با همکاری نزدیک ایران، عمان، آمریکا، دیگر کشورهای ساحلی و فعالان صنعت دریانوردی انجام شده است.
به گفته دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی این سازمان تضمینهای ایمنی لازم را دریافت کرده و شرایط ناوبری ایمن را بهطور کامل بررسی و تأیید کرده است تا عملیات تخلیه دریانوردان امکانپذیر شود.
در همین حال، عمان نیز با صدور اطلاعیهای برای دریانوردان، پروتکلهای جدید ناوبری ایمن در منطقه را اعلام کرده است.
پس از آغاز حملات آمریکا و اسرائیل به ایران در اواخر ماه فوریه، ایران تنگه هرمز را بست و در نتیجه صدها کشتی در آبهای خلیج گرفتار شدند.
ایران و آمریکا در ۱۴ ژوئن اعلام کردند که با میانجیگری پاکستان به یک تفاهم ۱۴ مادهای دست یافتهاند؛ تفاهمی که با هدف پایان دادن به جنگ و حل اختلافات باقیمانده از طریق گفتوگو و مذاکره تنظیم شده است.
این توافق که با عنوان تفاهم اسلامآباد شناخته میشود، پس از امضای الکترونیکی مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، و دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در ۱۸ ژوئن اجرایی شد.
بر اساس مفاد این توافق، پایان جنگ، از جمله در لبنان، بازگشایی تنگه هرمز و لغو محاصره دریایی اعمالشده از سوی آمریکا علیه ایران در دستور کار قرار گرفته است.
























