یک مقام آمریکایی روز دوشنبه، ۲۲ ژوئن اعلام کرد ایالات متحده از طریق فرماندهی مرکزی ارتش خود (سنتکام) سازوکاری نظارتی برای رصد «لحظهای» درگیریها میان اسرائیل و حزبالله لبنان ایجاد کرده است.
این مقام به خبرنگاران گفت: هدف مشترک ما پایان دادن دائمی به چرخه خشونت است. ما اسرائیل و لبنان را قادر میسازیم بهعنوان دو کشور دارای حاکمیت با یکدیگر مذاکره کنند و راهی برای دستیابی به صلح و امنیت بیابند. این مذاکرات برای پیشبرد توافقی جامع درباره صلح و امنیت میان دو کشور ادامه خواهد یافت.
این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت سازوکار سنتکام پس از تماسهای تلفنی مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، و جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، در روز جمعه و با هدف «تحکیم آتشبس و فراهم کردن زمینه گفتوگوهای آینده» ایجاد شده است.
وی افزود: جزئیات بیشتری بهزودی منتشر خواهد شد.
به گفته وی، مقامهای اسرائیل و لبنان از ۲۳ تا ۲۵ ژوئن برای ادامه مذاکرات مستقیم با میانجیگری آمریکا در واشنگتن حضور خواهند داشت.
شبکه جلوگیری از درگیری
این اعلام در حالی صورت گرفت که قطر و پاکستان، دو کشور میانجی، روز یکشنبه پس از پایان گفتوگوهای آمریکا و ایران در اقامتگاه بورگناشتوک سوئیس، در بیانیهای مشترک اعلام کردند طرفها با ایجاد سازوکاری برای جلوگیری از درگیری با مشارکت آمریکا، ایران و لبنان و با تسهیل دو کشور میانجی موافقت کردهاند تا اجرای توقف حملات نظامی در لبنان بر اساس تفاهمنامه اسلامآباد تضمین شود.
آمریکا و ایران هفته گذشته تفاهمنامهای را امضا کردند که بر اساس آن یک دوره ۶۰ روزه برای مذاکرات با هدف حل اختلافات، از جمله سرنوشت ذخایر اورانیوم غنیشده ایران، برنامه هستهای این کشور و دیگر مسائل حلنشده آغاز شد.
این سند ۱۴ بندی خواستار پایان فوری و دائمی تنشهای نظامی در تمامی جبههها از جمله لبنان، لغو محاصره دریایی آمریکا علیه ایران و تضمین عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز شده است.
























